Er zijn bij de eerste ronde van The Golden Lightbulb maar liefst 61 innovatieve ideeën ingezonden met onderwerpen uiteenlopend van nanotechnologie tot een innovatief veiligheidsharnas voor katten. Na uitgebreid beraadslagen en pittige discussies heeft onze jury deze week 8 schitterende winnaars geselecteerd. Door het hoge niveau van de inzendingen was het voor de jury een flinke kluif om de plannen met de grootste business potentie eruit te halen.

Maar het is gelukt en de winnaars van de eerste challenge én een geldprijs van 250 euro zijn:

  • Tim Wilschut van Ratio met ‘Six blind men and the elephant’- een systeem om complexe ontwerpprocessen in uit te voeren.
  • Jean Louis Schrauwen/ Team Falcon met ‘Duurzaam vliegen’
  • Lotte Geertsen met ‘Voetbalschieter’
  • Joris de Bruijn en Niels van Gorsel met ‘STRATEGY 01 – data driven Market research’
  • Stefan van de Camp met ‘Visualisatie Wikipedia’
  • Thomas Kotte met Nano Pixs
  • Marius Lazauskas met ‘More warmth for less’
  • Kayle Knops met ‘Force sensitive keyboard using Induction’

Onder de winnaars bevinden zich een nano-technologische toepassing waarmee driedimensionale beelden kunnen worden geprojecteerd, een systeem voor elektronisch vliegen en een rolstoel accessoire om voetbal mee te spelen. De inzendingen waren afkomstig van studenten, personeel en onderzoekers van TU Eindhoven en Fontys universities, vanuit de High Tech Campus, Strijp S en andere creatieve bedenkers uit de Brainport regio.

De organisatie is ontzettend te spreken over het aantal en de kwaliteit van de inzendingen én met het enorme enthousiasme dat de ruim 70 aanwezigen bij de prijsuitreiking lieten zien. “Het is fantastisch om zoveel ondernemingsdrift te zien bij studenten, kenniswerkers en bewoners in deze regio”, zegt Robert Al, directeur van organisator BrightMove BV. “Wij hopen vooral dat mensen verder gaan met het ontwikkelen van geweldige ideeën tot levensvatbare ondernemingen. Wij helpen ze daar graag bij tijdens de volgende twee challenges van The Golden Lightbulb!’.

Iedereen welkom is om deel te nemen aan de tweede challenge die op 5 december van start gaat, óók als je niet aan de eerste challenge hebt deelgenomen. In Challenge 2 biedt The Golden Lightbulb een viertal webinars aan over ondernemerschap en competenties, technische haalbaarheid, marktpotentie en verdienmodellen en tot slot een pitch training. De webinars helpen de deelnemers om de mogelijkheden van hun idee verder te onderzoeken en na te gaan of en hoe ze daarmee als ondernemer aan de slag kunnen gaan.

Op 23 januari presenteren de deelnemers hun plannen aan de jury in een korte pitch. De webinars vinden plaats op respectievelijk 13 en 19 december 2018 en 9 en 16 januari 2019. Ze zijn zowel online te volgen maar ook in levende lijve bij te wonen in het Multimediapaviljoen op de TU/e Campus. Volg de website www.thegoldenlightbulb.nl om op de hoogte te blijven van de data en tijden en om deel te nemen aan de challenge.

Loek Daemen

Author Loek Daemen

More posts by Loek Daemen

Leave a Reply