WAT IS THE GOLDEN LIGHTBULB CHALLENGE?

Heb jij wel eens een idee waarvan je zou willen dat het bestond of te koop was, maar je zou niet weten waar je moet beginnen om het te realiseren? Of heb je al een concreet plan en wil je dat graag verder ontwikkelen tot een onderneming? Dan is The Golden Lightbulb challenge echt iets voor jou! The Golden Lightbulb is een programma dat jou uitdaagt om te onderzoeken of jouw idee een succesvolle onderneming kan worden. In drie challenges, lopend van medio oktober 2018 tot 3 april 2019, ga je telkens een stap verder met het ontwikkelen van jouw idee naar een serieus business plan. In iedere challenge zijn er geldprijzen te winnen van 250 euro in Challenge 1, tot 10.000 euro als winnaar van The Golden Lightbulb 2019.

HOE WERKT HET

De weg naar The Golden Lightbulb kent drie challenges. In de eerste challenge gaat het alleen om jouw idee. Daarna brengen we je steeds een stap verder op weg naar het realiseren van jouw idee. In Challenge 2 onderzoek je de potentie en de haalbaarheid van jouw idee. In Challenge 3 werk je naar een concreet business plan. Daarbij bieden wij begeleiding die bij iedere challenge steeds uitgebreider en steeds gespecialiseerder wordt. Je kunt bij iedere challenge instromen. Het is dus niet noodzakelijk om aan eerdere challenges deel te hebben genomen, om mee te doen aan de volgende challenge. Ga naar onderstaande challenges voor meer informatie en inschrijving.

CHALLENGE 1: YOUR BRIGHT IDEA

Stuur jouw idee in! Een beschrijving, een schets, alles kan. Ieder idee is welkom!
22 oktober 2018 – 23 november 2018
Prijzen: 8 x 250 euro

CHALLENGE 2: PUT YOUR IDEA TO THE TEST

Volg onze webinars en onderzoek wat de potentie van jouw idee is.
5 december 2018 – 18 januari 2019
Prijzen: 5 x 500 euro

CHALLENGE 3: SERIOUS BUSINESS

Ontwikkel, met begeleiding van onze experts, jouw idee tot een volwaardig businessplan.
28 januari 2019 – 21 maart 2019
Prijzen: 3.000, 5.000 en 10.000 euro

GRAND FINALE

De negen beste businessplannen uit Challenge 3 strijden op 21 maart 2019 in een finale evenement om prijzen van 3.000 euro, 5.000 euro en 10.000 euro en uiteraard de prestigieuze titel Golden Lightbulb 2019. In de finale geven de deelnemers pitches over een aantal specifieke onderdelen van hun businessplan. Hiervoor krijgen zij speciale pitch trainingen.

WIE MAG ER MEEDOEN?

Iedereen die woont of werkt in de Brainport Regio en 18 jaar of ouder is mag deelnemen aan The Golden Lightbulb. De Brainport Regio bestaat uit de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.

INHOUDELIJKE FOCUS

In deze eerste twee challenges van The Golden Lightbulb zijn alle ideeën welkom. Er zijn geen inhoudelijke kaders voor deelname of het kans maken op prijzen. Wel is er speciale aandacht voor concepten op het gebied van gezondheid, circulaire economie en high-tech innovaties.
Vanaf Challenge 3 wordt de focus gelegd op ideeën op het gebied van Life Science & Health, High Tech Systems, Biobased Economy en Mobility. Dit zijn gedeelde inhoudelijke thema’s waarop de organiserende partners van Bright Move zich focussen en waarin ze zijn gespecialiseerd. Concepten die buiten deze thema’s vallen worden in contact gebracht met collega organisaties die inhoudelijk beter aansluiten bij jouw idee.

COLOFON

INHOUDELIJK CONCEPT

Robert Al, Steven van Huiden & Loek Daemen (Bright Move / TU/e Innovation Lab)

NAAMGEVING & COMMUNICATIE

Loek Daemen (Stadvis creative concepts)

GRAFISCHE VORMGEVING

Jurgen van Zachten (Loco Graphic Design)

WEBSITE & DIGITAL

HeapTech

MET DANK AAN

Anniek Schurgers, Anouk Zenden, Mark Cox, Almar Ontwerpt & TU/e Innovation Space

PARTNERS

The Golden Lightbulb challenge is een Brainportregio-breed programma
georganiseerd door Bright Move en haar partners TU Eindhoven, Brainport, BOM en Fontys.